Rozhovor s panem Mgr. Martinem Jelínkem

15.8.2019

Rozhovor s panem Mgr. Martinem Jelínkem

Pěkný den, vážený pane Jelínku,

dnes je nám ctí dostat šanci si spolu povídat na témata, která jsou hojně poptávaná a těší se jim stále více pozornosti.

Pro naše čtenáře, kteří dosud neměli příležitost si Vás poslechnout či přečíst si Vaši knižní tvorbu, jak byste dnes sám sebe představil?

Celoživotně se zabývám výživou ve vztahu ke zdraví. Hlavní činností je pořádání kurzů ( www.kurzyatac.cz ), které původně probíhaly prezenční formou, v posledních letech nás zájemci o studium přinutili rozvíjet především on-line systémy vzdělávání. Díky tomuto posunu u nás dnes studují česky a slovensky mluvící nadšenci na všech kontinentech, pro letošní rok plánujeme zahájit studium i v angličtině.
Pustil jsem se ještě do vývoje aplikace ( www.zofapp.cz ), která bude sloužit jako osobní a rodinný asistent stravování. Tato činnost mě „trápí“ už 4 roky, aktuálně ji používají zatím studenti mých kurzů, letos ji ale konečně nabídneme i veřejnosti.

Děkujeme a pojďme k louskání oříšků. Tuky - dříve pomalu hanlivé slovo, nyní vyhledávaný zdroj energie. Mohl byste nám povědět, jaký je jejich význam v našem jídelníčku, jak nám pomáhají a proč jsou tak podstatné pro naše zdraví?

Tuky jsou – stejně jako sacharidy – zdrojem energie. Bohužel po několik desetiletí byly prezentovány jako jedna z hlavních příčin srdečně-cévních chorob i nadváhy, konkrétně ve vztahu k přebytku nasycených tuků. Tato nešťastná dezinterpretace způsobila výrazný posun ve vnímání koncepce stravování směrem k vyššímu zastoupení sacharidů, což se odrazilo i na změnách ve zdraví (nejvíce na vzniku diabetu 2.stupně a nadváhy). Tuky jsou ale ve skutečnosti mnohem složitější skupinou látek ve stravě než sacharidy, a to především ve vztahu ke zdraví. Protože obsahují na jednotku hmotnosti dvojnásobné množství energie, než sacharidy, a navíc se tato energie zpracovává podstatně pomaleji, vydrží mnohem déle. Jsou tak mnohem výhodnějším zdrojem energie pro náš metabolismus. Jednotlivé skupiny mastných kyselin, ze kterých se tuky skládají, plní v těle celou řadu důležitých funkcí – jsou rozpouštědly pro některé vitamíny, ovlivňují produkci mnoha hormonů, jsou základní stavební součást buněk. Jejich množství ve stravě bychom proto neměli zbytečně omezovat, důležitější než jejich celkové množství je ale hledat rovnováhu mezi jednotlivými skupinami tuků, tedy nasycenými, mononenasycenými a polynenasycenými. Teoreticky to není až tak velký problém,převést tuto snahu do praxe ale bývá „oříšek“, protože je potřeba něco málo vědět o složení potravin a možnosti jejich vzájemných kombinací. Toto pak budí zdání, že sestavit správný jídelníček je více matematickým úkolem, než dílem svobodného výběru potravin. Naštěstí ale existují různé programy, které množství jednotlivých živin počítají za nás, takže je možné se i v reálném životě dopracovat ke smysluplnému a nutričně vyváženému talíři.

Jako vhodný zdroj se pro nás Středoevropany jeví právě ořechy a ořechová másla, pokud jsou poctivě a vhodně zpracována. Jak je plánujete využívat Vy sám v průběhu dne? Co od nich očekáváte?

Ořechy jsou vděčným zdrojem především nenasycených tuků, které v běžném jídelníčku ve správných poměrech zoufale chybí. Na stranu druhou je ale potřeb asi uvědomit, že ořechy a semena jsou poměrně významným zdrojem látek, které nazýváme „antinutriční“. Tyto složky si rostliny vytváří jako obranné mechanismy před zvířaty, v lidském těle především potlačují vstřebávání některých důležitých živin. Je proto výhodné potraviny s jejich vyšším obsahem upravovat tak, aby se snížil jejich podíl. Konzumace samotných ořechů a semen není proto tak výhodná, je rozumnější preferovat správně technologicky upravené produkty, másla a pomazánky jsou trefou do černého. Poskytnou nejen chuťový zážitek, ale také jednotlivé druhy tuků v rozumné formě. Jsou skutečně v(ý)hodnou a dobře dostupnou skupinou kvalitních potravin zpestřující každodenní jídelníček.

Pokud se Vám takováto forma produktu líbí, komu byste jej doporučil? Pro koho mohou mít obzvláště pozitivní účinek?

V podstatě pro všechny skupiny populace. Nabídka je dostatečně široká, aby si každý vybral oblíbené dle chuťových preferencí. Dětem tak dodáme spektrum nenasycených tuků, které v jejich konvenčním jídelníčku zoufale chybí. Sportovci zpestří svoje stravování nutričně i chuťově, pomazánky a másla jsou vděčným pomocníkem při vylaďování před tréninkové i po zátěžové stravy. Totéž samozřejmě platí i u mě. Příležitost pracovat s touto skupinou potravin si nemůžu nechat ujít, byl bych sám proti sobě.

Sami se pyšníme tím, že vyrábíme výhradně rostlinné produkty, které jsou vhodné i pro vegany a osoby s bezlepkovou dietou či laktózovou intolerancí. Jaký je Váš pohled na tento stravovací návyk konkrétně pro sportovce, ale nejen pro ně? V našich máslech se objevují jak čistě veganské čokolády, tak i rostlinné proteiny. Mohl byste nám vysvětlit jejich výhody a přínos v lidské stravě oproti bílkovinám živočišným?

Formy vegetariánství jsou v posledních letech na celém světě stále oblíbenější, v podstatě se jedná o neustále rostoucí trend. Převaha rostlinné stravy má svoje nesporné výhody. Z energetického hlediska je snadněji stravitelná,tedy nezatěžuje tolik trávicí trakt. Je zdrojem vlákniny, vitamínů, minerálů,antioxidantů, řady imunostimulačních látek. Správně technologicky zpracované rostlinné bílkoviny ve srovnání s živočišnými nepodporují tolik růst a nejsou zatíženy produkty metabolismu zvířat. Z těchto a mnoha dalších důvodů roste jejich obliba nejen u sportující veřejnosti.

Pomalu se z toho stává povídání o prospěchu, které často nabízí společnosti vyrábějící potravinové doplňky. Pokud vezmeme tento pohled za svůj, s jakými vitamíny či látkami byste másla považoval za vhodné kombinovat? A z jakých důvodů by se mohlo jednat o výborný nápad?

Moje filozofie ve výživě je postavena na principu snahy o zajištění a udržení rovnováhy v celostním pojetí. Rostlinná másla by měla tvořit součást každodenního stravování všech zájemců o zdravý životní styl. Protože jsou bohatá na tuky, má smysl využít tento potenciál při zlepšení vstřebávání látek rozpustných v tucích, mezi hlavní patří vitamíny A, D, E, K, které (s výjimkou vitamínu K) bývají běžnou součástí doplňků stravy a fortifikovaných potravin.

Myslím, že Vaše odpovědi pomohly našim fanouškům lépe pochopit benefity oříškových másel a jejich význam v naší stravě, za to Vám náleží velký dík.

Děkujeme proto za Váš čas a přejeme Vám plno úspěchů při pořádání kurzů a rozvíjení aplikace.

2